Video 2

Instruktion

I denne video bager Lwam og Jane pandekager. De følgen en opskrift fra en kogebog.

I video nummer 2 vises, hvordan man kan læse en opskrift. Kursisten kan lære, hvordan han eller hun kan genkende en instruktion og selv skrive en instruktion.

Instruktioner findes i alle fag i skolen og er ofte mundtlige, da nogen ofte viser eller fortæller om, hvordan noget skal gøres. Man møder også instruktioner i spil, regler, manualer og selvfølgelig i opskrifter, som der vises i videoen.

Formål med videoen er:

  • at sætte fokus på tekstaktiviteten ’Instruktion’
  • at give mulighed for at tale om, hvor man møder instruktioner i vores hverdag.

Kursisten lærer:

  • at bygge – og genkende – en instruktion
  • at forklare, hvorfor det er en instruktion
  • at kunne sammenligne dansk med tigrinya og vise forskellene på disse to sprog, når vi taler om instruktioner.

Sådan kan man arbejde med videoen i en undervisningssituation

Med udgangspunkt i metoden “Teaching Learning Circle” har vi beskrevet en fremgangsmåde til en undervisningssituation:

Indflyvning:

Start med at tale om, hvad en instruktion er, og hvornår man bruger instruktioner i dagligdagen. Hvis kursisten ikke har så meget sprog, kan læreren selv give eksempler på instruktioner evt. i form af korte sætninger.

Forforståelse:

Fortæl om indholdet i videoen fx:  I dag skal vi se en video, hvor to kvinder hjælper hinanden med at bage pandekager, de skal bruge forskellige ingredienser fx mel og sukker for at lave danske pandekager. Efter de har lavet pandekagerne, skal de spise dem.  

Efter videoen:

1. Skriv ord på tavlen og lav sætninger

Brainstorm på både deltagere, processer og omstændigheder: Fx Pandekager, sukker, pande, lav, smelt, pisk.

Skriv de ord på tavlen, som kursisterne husker og kategorisér ordene i hhv. deltagere, processer og omstændigheder. Skriv sætninger sammen med kursisterne.

Vi har lavet en oversigt over de mest relevante deltagere, processer og omstændigheder.

2. Arbejde med farvekort

Klip kort ud med processer, deltagere og omstændigheder og lav forskellige opgaver med kortene, opgaverne kan løses individuelt, i par eller grupper.

Kursisterne kategoriserer alle ordene og skriver dem ned i et hæfte, så de kan fastholde ordene og kategorierne. Fokus fastholdes på processer, deltager og omstændigheder.

Vi har lavet kort med deltagere, processer og omstændigheder, som kan høres i filmen. Du kan downloade dem her og klippe ud.

3. Arbejde med at rekonstruere teksten fra videoen

Afhængig af niveau, kan kursisterne lægge kortene i kronologisk rækkefølge, så teksten bliver identisk med teksten i videoen.

En nemmere udgave af denne opgave: Læreren læser teksten op for kursisterne, imens kursisterne lægger kortene i tilsvarende rækkefølge.

4. Puslespil med manglende ord

Fjern nogle af deltagerne, processerne og deltagerne fra teksten og bed kursisterne om at sætte ordene ind på de korrekte steder igen (hultekst).

5. Arbejde med at farvelægge teksten

Print teksten uden farver. Lad kursisterne farvelægge processerne i teksten med grøn farve. Lad kursisterne farvelægge deltager med rød farve. Lad kursisterne farvelægge omstændigheder med blå farve.

Klip teksten op i sætninger og lad kursisterne samle den igen.

Klip teksten op i processer, deltagere og omstændigheder og lad kursisterne samle den igen.

6. At bygge nye sætninger

Byg nye sætninger op med de samme deltagere, processer og omstændigheder i andre kombinationsmuligheder.

Gentag øvelsen i et nyt domæne med andre ord. Tal om eller påpeg lighed og forskelle i de to instruktioner.

7. Bag selv pandekager

Hvis forholdene tillader det, kan man selv lave pandekager ved at anvende opskriften og aktivere det ordforråd, der er blevet arbejdet med i undervisningen.

Rul til toppen